Предложение за велосипедни алеи в София
Тази сутрин ми попадна изключително интересна статия на медиапул. Ще си позволя да копирам текста тук, тъй като не съм сигурен дали си пазят архивите:Източник: http://www.mediapool.bg/show/?storyid=118808
Еколози внесоха в Столичната община проект за велосипедна мрежа
Еколозите от сдружение “За Земята” за втора поредна година напомниха на ръководството на Столичната община, че е крайно време да се изградят велосипедни алеи в София. Във вторник те отново внесоха предложение до кмета Бойко Борисов и главния архитект на столицата Петър Диков, в което е разработена мрежа от велосипедни маршрути в София.
Всеки българин, “надникнал” дори и за кратко в европейските градове, знае, че липсата на обособени пространства и мрежи за предвижване с колелета в градската среда е една от основните разлики на българската градска среда спрямо европейската.
От сдружението “За Земята” уточняват, че предпоставка за липсата на такива велосипедни мрежи е общественото мнение сред българите, че колоезденето е само за отдих, но не и за предвижване в делничния ден. Те предлагат общо 10 маршрута на територията на столицата, чрез които да се свържат отделните райони на града.
Първият маршрут минава по Горнобански път през Руски паметник до площад “Македония”. Еколозите уточняват, че в този участък съществува стара велосипедна алея и тя трябва само да се ремонтира да се направят скосявания на определените места.
Вторият предложен маршрут тръгва от площад “Македония” през улица “Алабин”, ул. “Гурко”, като за нея еколозите предлагат да бъде превърната изцяло в пешеходна зона с велосипедни алеи, и накрая да стига до стадион “Васил Левски”.
Третият велосипеден маршрут минава по Околовръстния път на София, през Южния парк, НДК и по бул. “Витоша” стига до площад “Света Неделя”.
В четвъртия велосипеден коридор еколозите предлагат на Столичната община да превърне една от пешеходните пътеки покрай канала по бул. “Евлоги Георгиев” във велосипедна алея. Маркираният участък в това предложение е в отсечката от бул. “Фр. Нансен” до ул. “Граф Игнатиев”.
Да се затворят за движение на автомобили улиците “Княз Ал. Батенберг” и “Московска” се планира в петия предложен маршрут за велосипеден транспорт. Алеята тръгва от площад “Гарибалди” и минава през улица “Княз Ал. Батемберг”, пресича площада и продължава по “Московска”, Храм-паметник “Св. Ал. Невски” по булевардите “Васил Левски” и “Янко Сакъзов” и през парк “Оборище” стига до бул. “Евлоги Георгиев”. От сдружението “За Земята” уточняват, че общината трябва да регулира допълнително пресичането на “Цар Освободител”, “Раковска” и движението покрай “Александър Невски”.
Шестият велосипеден маршрут минава само по улица “Симеон”. За сметка на това обаче еколозите предлагат улицата също да бъде затворена изцяло за автомобилно движение.
В седмия предложен маршрут, еколозите включват преминаването през района на Централната гара и автогара в София. В представения проект се предвижда бъдещата велосипедна алея да минава по локалното платно на бул. “Мария Луиза” и след това по улиците “Кирил и Методий”, “Сердика” и на площад “Александър Батенберг” да се прави връзка с маршрут пет. Предложението на екоактивистите е да се забрани паркирането от ул. “Кирил и Методий” до бул. “Мария Луиза”.
Осмият предложен велосипеден маршрут ще свързва Студентския град с Ректората и Народната библиотека. Предложението е бъдещата велосипедна алея да минава по локалното платно на Цариградско шосе и да стига до Борисовата градина. Оттам велосипедната алея да продължава покрай паметника на Съветската армия, подлеза на Ректората и по улица “Кракра” да стига до парк “Оборище”.
В предпоследния маршрут от общата велосипедна мрежа, сдружение “За Земята” предлага трасето да тръгва от улица “Царица Йоана” през бул. “Тодор Александров” и да стига до площад “Света Неделя”. След това велосипедите ще продължават по булевардите “Цар Освободител”, “Цариградско шосе”, “Александър Малинов” и “Брюксел”.
В последният велосипеден маршрут се предлага ул. “Цар Иван Асен ІІ” да се обяви за пешеходна зона в отсечката от Орлов мост до ул. “Мизия”.
От екологичното сдружение припомнят, че представената от тях програма, съответства на европейската политика да се намалят въздействията върху изменението на климата и постепенното изчерпване на запасите с горива, с които разполага земята.
***
Както виждате в статията подробно са описани десетте маршрута. Копирам статията тук не просто информативно. Идеята ми е в коментарите да разработим текст за отворено писмо към кмета на София, Бойко Борисов, и главния архитект(точно както и от организацията), в което да подкрепим идеята. След това отвореното писмо ще го качим на подходящ сайт, където може да се добави и подписка към него. Това ще е и доказателството за община София, че от подобни маршрути ще има ефект, че хората наистина биха преминали на две колела ако има инфраструктура за това. Надявам се, че тазгодишното предложение ще бъде последно и че общината ще започне изграждането на подобен маршрут. Затова обаче трябва да помогнем и ние!
Тъй като вмомента нямам много време, ще добавя моето предложение за отворено писмо също в коментарите. Очаквам и Вашите предложения!
5 Comments:
Добра идея. От както съм тук, толкова свикнах с червеното платно за велосипедисти, че вече се учудвам, когато по улицата няма такова.
Как мога да помогна ?
Ето примерен вариант за подписката:
Уважаеми господин Борисов, уважаеми господин Диков,
тази подписка бе създадена независимо от сдружение "За Земята" с цел да подкрепи предложението на сдружението, което всички ние, долуподписаните, смятаме за изключително важно. Неговата важност не се изразява само в екологичния контекст, а и е от чисто практическо значение.
Често чуваме, че българите нямат култура да карат велосипеди. Това мнение е погрешно и произлиза единствено от факта, че нямаме инфраструктура, за да бъде създадена такава култура. Хората знаят кога нещо е в техен интерес, а тези алеи са и много хора бързо ще се преориентират към далеч по-приятния и лесен начин за придвижване към работно място, университета или просто към мястото за среща с приятели.
Намаляване на стреса по софийските улици, редуциране на вредните газове от автомобилите, един от многобройните начини за борба с наднорменото тегло - проблем засегнал целия западен свят и, колкото и да ни е тъжно да си го признаем, България - това са само някои от най-важните проблеми, за чието решаване ще спомогне осъществяването на проекта за велосипедните алеи.
Накрая все пак, колкото и да е изтъркано, бихме желали да приведем като довод за проекта и европейския опит. В Германия например алеите не са идея от толкова далечното минало. Когато немските проекти са били осъществявани, тогавашните граждани също не са притежавали културата за придвижване с велосипед, която ни се приписва, че липсва. Ако сега надникнете в гаража на която и да е немска къща, ще видите поне 6 велосипеда за четиричленното семейство. Всичко е въпрос на навик, а за създаването на такъв, трябва да има условия.
Всички ние, подписали това писмо, поемаме отговорност да населим с велосипедите си софийските велосипедни алеи и да докажем, че проектът си е струвал.
Надаваме се, че обсъждайки този проект в общината, Вие ще мислите като граждани на София, а не като чиновници на софийска община.
с Уважение:
@Веско и всички четящи: Моля Ви за помощ за редакция на текста на отвореното писмо. Когато тук приемем един окончателен вариант, то ще бъде публикувано на сайт, където много лесно ще може да се подписва. Тогава всички прякозаинтересовани от проекта и имащи желание за осъществяването му ще могат да помогнат с подписа си.
Очаквам коментарите Ви!
След обсъждане на горния текст с Биляна имаме още няколко предложения:
1. Да се добави нейде следния абзац:
Искаме да Ви обърнем специално внимание, че всъщност означаването на алеите не е най-важната стъпка, която трябва да се предприеме. За да бъде създадена подобна инфраструктура, на първо място трябва да бъдат разчистени троарите, които вмомента липсват поради масовото престъпно паркиране из цяла София. Това е един от приоритетите на общината и в частнот органите на реда, защото от него зависи живота на гражданите. Проектът, който защитаваме тук, може да бъде един добър стимул за решаването на проблема. Не трябва да се пропуска също и, че заедно с алеите, трябва да бъдат поставени и стойки за велосипеди на ключови места, защото иначе алеите просто ще се обезсмислят.
Предлага се замяна на последното изречение със следното:
Вярваме, че ще проявите разбиране към проблема, защото освен част от администрацията на Столична община, Вие сте и жители на града, и разбирате проблема от двете страни.
Идеята е да не ги обиждаме, за да не хвърлят писмото още преди да са го прочели.
А ето и един абзац, подкрепен с данни на МВР:
Според бюлетина на пресцентъра на МВР от 29ти юни тази година, само за един ден са ранени трима мотористи и двама велосипедисти. Служителите на пътна полиция предупреждават водачите на двуколесни превозни средстава, че са "много уязвими" на пътя. Това се отнася и за пешеходците. Този проект ще намали чувствително риска от подобни произшествия, които освен че биха могли да костват живот, затрудняват още повече движението и увеличават задръстванията. Освобождаването на пешеходните алеи и изграждането на велосипедни такива ще има положителен ефект за абсолютно всички участници в движението по пътищата.
Really fascinating read.
Scandinavian seo consultant offering low cost all-inclusive service (sokoptimering).
[url=http://www.smotop.se/smotopbloggen/]SMOTop[/url]
http://www.smotop.se
Post a Comment
<< Home